martes, 15 de noviembre de 2016

L'aprenentatge de les competències bàsiques




Les competències impliquen una acció, per a què aquesta sigui eficaç és necessària la mobilització de diferents recursos, procediments i actituds.

Segons la nostra opinió l'aprenentatge superficial o mecànic, basat en la memorització, és insuficientment per a un aprenentatge correcte. Per exemple, quan un alumne estudia de manera mecànica un temari per a un examen, una vegada feta la prova els coneixements s'obliden.
En canvi, si apliquem l'aprenentatge significatiu, que associem a l'escola nova, aquest mateix nen comprendrà i interpretarà aquells coneixements i perduraran.

Altra consideració que creiem necessària, és l'aplicació del coneixement o la teoria a la vida real perquè així podem comprovar que s'han assolit els coneixements.

Una observació que volem afegir és l'ajuda entre companys, és a dir, un alumne que hagi desenvolupat favorablement una competència pot ajudar a un altre que tingui més dificultat i així amb les diferents competències que hi trobem, ja que un aprenentatge horitzontal fa més fàcil la comprensió dels continguts.

A partir de la nostra experiència considerem que és més fàcil i motivador aprendre a partir dels nostres coneixements previs als que anomenem esquemes de coneixement, els quals són unes representacions que posseïm les persones sobre un coneixement. Aquesta forma d'aprenentatge fa que l'alumne s'involucri més i tingui més ganes d'estudiar-lo perquè relaciona els coneixements ja obtinguts amb el tema que s'explicarà a continuació.

A més, hem de tenir en compte que no tots els alumnes parteixen dels mateixos coneixements previs i per tant no se situen en el mateix nivell de desenvolupament.

Un punt a favor de l'aprenentatge es dóna quan l'alumne té una bona actitud vers el coneixement i no se centra només a treure la millor nota sinó per aprendre perquè té utilitat. Una bona autoestima per part de l'alumne crea confiança en si mateix i comporta que sigui conscient de les capacitats que té i a on pot arribar, tot això crea les expectatives d'èxit.

A través de totes les lectures que hem fet fins ara, una de les coses que hem vist de manera més clara és la importància de l'aplicació de les competències en l'educació. Tanmateix, considerem que la manera més correcta consistiria a treballar totes les competències per igual, és a dir, al contrari que en el model tradicional se centrava sobretot en la competència lingüística i en la matemàtica i deixava més al marge a altres com l'artística.

En l'actual era digital, és impossible pensar en l'educació sense parlar de TIC. El resultat suposa una sobredosi informacional amb la qual ens trobem davant la inseguretat sobre quina informació és correcta. La solució a aquest problema és ser hàbil en la competència de tractament d'informació i competència digital, això s'aconseguirà si es comença a treballar aquesta al més aviat possible.

En definitiva, ens agradaria una educació on es valorin les competències, ja que mitjançant aquest aprenentatge s'aconsegueixen persones més formades i capaces d'enfrontar-se a la vida.

Us deixem un video que ens a semblat que explica les competències de forma molt clara, esperem que us agradi!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario